Estetiska programmet (ES)

Estetiska programmet är en högskoleförberedande utbildning. Programmet passar dig som vill uttrycka dig konstnärligt och är intresserad av kultur och människans roll i samhället.

kollage estetiska programmet

Om programmet

Estetiska programmet låter dig få utlopp för ditt kreativa skapande, samtidigt som det förbereder dig för fortsatta högskolestudier. På Mora gymnasium kommer du att ägna nästan en tredjedel av din studietid åt estetiska kurser. På skoltid får du utveckla ditt intresse och dina färdigheter inom bild eller musik.

Självklart har du fler ämnen än bild och musik. Eftersom programmet är ett högskoleförberedande program så innehåller studieplanen även ämnen som Svenska, Matematik, Engelska, Samhällskunskap, Naturkunskap och många fler viktiga ämnen som du behöver ha med dig i livet och om du vill studera vidare. På Estet samarbetar ofta flera ämnen och gör roliga och lärorika projekt tillsammans.

Du behöver inte ha några förkunskaper, estet är till för dig som har hållit på med bild och musik innan men även för dig som är nybörjare. Det viktigaste är att du är intresserad, nyfiken, kreativ och vågar prova nya saker och att du tycker om musik/bild.

Lärarna som undervisar på Estetiska programmet är professionellt verksamma inom sina områden och har stor erfarenhet av att jobba som formgivare, konstnär, musiker, artist, ljudtekniker, regissör och skådespelare.

Här får du utvecklas i en kreativ miljö. På skolan finns flera välutrustade bildsalar, grafikverkstad, fotostudio, keramikverkstad och syateljé. Du tränar dig i att arbeta i kreativa processer som fördjupar dina kunskaper i olika tekniker.

Du får en bred konstnärlig utbildning som bland annat innefattar:

• Teckning, grafik, måleri, keramik och skulptur.
  • Foto och digital bildbehandling i Adobe Photoshop, Adobe InDesign och Adobe Illustrator.
  • Formgivning och design.
  • Bildteori och kulturhistoria.

Här får du möjlighet att utveckla din musikalitet på flera olika sätt. Du får lära dig olika musikstilar när du musicerar, såväl enskilt som tillsammans med andra – i ensembler och vår stora kör.

På skolan finns det välutrustade musiksalar och övningsrum, inspelningsstudio samt flera scener, allt för att du ska få chans att utvecklas mot din fulla musikaliska potential.

Vi erbjuder en bred konstnärlig utbildning där du bl a får:

• Musicera i grupp
  • Scenvana vid konserter
  • Instrument/sång-undervisning
  • Träna ditt gehör och lära dig musikteori
  • Lära dig om musikproduktion

Estetprogrammet och Mora gymnasiums profiler?

Javisst! Det går att kombination med Dansprofilen!

Estetiska programmet har särskilda behörighetskrav vilket innebär godkänt betyg i:

• svenska/svenska som andra språk
  • engelska
  • matematik
  • plus godkänt betyg i ytterligare 9 ämnen, det vill säga 12 ämnen totalt.

Färdighetsprov

När du sökt till Estetiska programmet blir du kallad till ett färdighetsprov. Alla gör provet oavsett om de sökt i första eller andra hand osv. Genom att delta och göra ditt bästa under dagen har du möjlighet att få extra betygspoäng som läggs ihop med dina övriga betygspoäng. Det ger dig också en chans att träffa oss lärare och att få se våra lokaler. Du får möjlighet att visa vad du redan kan och fråga oss om det är något som du undrar över.

Dag för färdighetsprov 2024 är måndag 25/3

Efter gymnasiet

Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program och ger dig en bred behörighet för universitets- och högskolestudier inom humanistiska, samhällsvetenskapliga och konstnärliga utbildningar. På antagning.se kan du läsa mer om behörigheter.

antagning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om behörigheter.

Exempel på yrken som kan passa efter att du studerat på Estetiska programmet: art director, fotograf, grafisk formgivare, ljudtekniker, marknadsförare, musiker, polis, spelutvecklare, jurist, bibliotekarie, journalist, webbdesigner, lärare, illustratör och konstnär.

Senast uppdaterad: 2 april 2024