Första klassen har tagit examen

Nu har tillverkningsindustrin fått tolv stycken nya robot- och CNC-tekniker! I fredags tog den första klassen examen från utbildningen på Mora yrkeshögskola.

Nyheten publicerad: 5 juni, 2020

Bild

Från vänster: Tommy Björk, Hadbaa Abed, Anders Skogs (lärare), Tommy Pettersson, Magnus Blixt, Sandra Troedsson, Karl-Johan Nilsson (lärare), Maria Sundlöf, Marcus Emilsson Maklin, Hassan Moradi och Majd Mansour (lärare).

Utbildningen Robot- och CNC-tekniker startade höstterminen 2019. Det är en ettårig utbildning som blandar teori med praktiska uppgifter, som till exempel att prova på CNC-styrning och robotprogrammering. Eleverna har också tio veckors LIA-praktik (Lärande i arbete).

Efterfrågad utbildning

– Robot- och CNC-tekniker är en viktig utbildning för näringslivet i Mora. Branschen skriker efter den här typen av arbetskraft. Om det inte vore för coronapandemin skulle alla haft jobb direkt, säger läraren Majd Mansour.

En av eleverna som börjar sitt nya jobb redan på måndag är Hassan Moradi.

– Jag flyttar till Karlstad där jag ska jobba med att svarva bildelar, bland annat till försvarsmakten, berättar han.

Lärorik premiär

Både lärare och elever säger att det första året har gått bra. På Mora yrkeshögskola finns rätt maskiner och programvara. Utbildningen hade gärna fått vara lite längre, tycker några elever.

– Det är mycket som ska hinnas med på 40 veckor och tempot är högt. Vi lärare har lärt oss mycket om hur vi kan lägga upp undervisningen till nästa läsår, säger läraren Anders Skogs.

– Vi har hela tiden haft ett gott samarbete och utbyte med branschen. Företagen har erbjudit LIA-platser och lånat ut maskiner vid behov. Alla ser hur viktig den här utbildningen är för att säkra framtidens arbetskraft, säger Lena Rowa, förvaltningschef.

Till hösten startar nästa omgång. 17 ansökningar har kommit in till de 15 platser som finns på utbildningen.

Robot- och CNC-tekniker på Mora yrkeshögskola Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 15 augusti 2023