Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna och hittar du inte det du söker är du välkommen att kontakta oss.

Om dina gymnasiebetyg har försvunnit kan du få en kopia på dem genom att kontakta den gymnasieskola du läste på. Ofta behöver du ange ditt namn, personnummer, vilket program du läste och när du studerade.

För Mora gymnasium, tidigare S:t Mikaels-skolan, beställer du via vårat formulär på sidan Betygskopior

• Du som är folkbokförd i Mora, Orsa eller Älvdalens kommuner.
  • Du som fyller 20 år under året får börja studera fr o m den 1 juli
  • Du som är under 20 år och har slutbetyg/gymnasieexamen från ett nationellt program på gymnasieskolan.
  • Du som har annat modersmål än svenska måste ha godkänd sfi (godkänd kurs D) eller motsvarande kunskaper i svenska.

Om du är folkbokförd i annan kommun än Mora, Orsa eller Älvdalen och vill läsa kurser på gymnasial nivå ska du skriva ut och skicka din ansökan direkt till vuxenutbildningen i din hemkommun som måste godkänna kurserna du sökt. Det finns en särskild ruta på den utskrivna ansökningsblanketten där din hemkommun skall yttra sig.

Fr o m januari 2007 är det inte längre möjligt att läsa om kurser med betyg G eller högre. För att höja betyg hänvisas du att göra prövning. Anmälningsblankett, prövningstider samt råd och riktlinjer för kurserna finns på www.moravuxenutbildning.se Länk till annan webbplats.

Nej, det finns inga restplatser. Vuxenutbildningen i Mora har fyra intagningsperioder/år. Efter sista ansökningsdag till gymnasiala och grundläggande kurser är du istället välkommen att söka till nästa period.

Söker du till sfi finns det ingen sista ansökningsdag. Du kan söka när som helst under året och starta dina studier så snart en plats/kursstart kan erbjudas.

Nej, du gör endast förstahandsval av kurser/kurspaket. Om någon av dina sökta kurser skulle bli inställd får du särskilt besked om detta från Mora vuxenutbildning. Tillsammans med beskedet medföljer information om alternativa skolor för de inställda kurserna. Du gör alltså ett eventuellt andrahandsval i efterhand.

Nej, du kan bara ansöka till ett kurspaket, dvs göra ett förstahandsval.

Det beror på hur många poäng dina kurser omfattar och under hur många veckor du kommer att studera.

Alla kurser inom grundläggande och gymnasial vuxenutbildning har poäng som ligger till grund för att räkna ut studietakten (omfattningen av studierna) enligt följande:

Studietakt per poäng

Studietakt

Poäng per vecka

15 - 19

10 - 14

Antagningsbesked till kurser skickas till dig senast 1 vecka före kursstart. Beskeden skickas ut från den skola du sökt om du blivit antagen till sökta kurser. Skulle du inte vara behörig eller om någon av dina sökta kurser blivit inställd får du särskilt besked om detta från Mora Vuxenutbildning. Du hittar information om din ansökan genom att logga in och gå till översikten

Senast uppdaterad: 15 september 2023