Dans för Hälsa

Är du ofta stressad, orolig, trött, har ont i huvudet eller magen? Nu har Dans för Hälsa startat på Mora gymnasium. Dansen erbjuds till dig som är tjej och går på gymnasiet eller årskurs 9, den är kostnadsfri och helt kravlös.

Prova på!

Välkommen att prova på Dans för Hälsa från och med 30 augusti 2022.

• Danssalen, Mora gymnasium
  • Tisdagar klockan 16.00-17.30.
    Prova på pågår september ut alternativt tills gruppen är full.
  • Ingen föranmälan krävs!
  • Använd kontaktformuläret här nedan om du känner dig osäker inför ditt första besök så kontaktar vi dig.
  • Kom i sköna kläder och ta gärna med en tröja till avslappningen.

Dans för Hälsa är till för dig som upplever stress, oro, magont, huvudvärk eller sömnsvårigheter i din vardag. Att dansa och uppleva gemenskap med andra tjejer i en liknande situation vet vi kan öka välbefinnandet och måendet. I danssalen skapar vi en frizon från jobbiga känslor en stund. Dansen är enkel och du behöver inte ha några förkunskaper!

Foto på Maja Kjellerås och Sandra Larsen.

Instruktörerna i Dans för Hälsa, Maja Kjellerås och Sandra Larsen.

Vi som är instruktörer i Dans för Hälsa heter Sandra Larsen och Maja Kjellerås. Sandra är zumbainstruktören som bjuder på dans till härliga latinska rytmer och ibland andra världsrytmer med mycket energi. Maja är danspedagogen som hittar på lekfulla övningar och koreografier med mycket flow. Att lyssna till kroppen och uppleva hur dansen känns, snarare än hur den ser ut är det viktigaste tycker Maja.

Dans för Hälsa är en forskningsbaserad metod för att stärka psykisk hälsa hos unga tjejer som nu används över hela landet. Metoden har testats i en vetenskaplig studie på Universitetssjukvårdens forskningscentrum, Region Örebro län och Örebro Universitet (“dansprojektet”). Studien visade att regelbunden dans gav positiva hälsoeffekter för tonårsflickor med stressrelaterade kroppsliga och emotionella symtom.

Frågor?

Om du har frågor får du gärna höra av dig till elevhälsan, som samordnar Dans för Hälsa. Det går bra att ringa, sms:a, mejla eller skicka ett meddelande via formuläret här nedanför. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Kontaktformulär

Här kan du skriva frågor eller kommentarer till Dans för Hälsa. Kom ihåg att fylla i antingen telefonnummer eller e-postadress så att vi kan svara dig. Formuläret skickas till skolsköterskorna så det är endast de som läser ditt meddelande.

OBS! Du behöver inte anmäla dig till dansen utan det är bara att dyka upp!
Ta gärna med en vän eller annan person du har förtroende för om du inte vill komma ensam.

Här skriver du din fråga eller kommentar till oss
Hur vill du att vi svarar dig? * (obligatorisk)
Hur vill du att vi svarar dig?

Senast uppdaterad: 27 september 2022