Inriktningsval

Önskemål om inriktning

I gymnasievalet erbjuds möjlighet att önska en inriktning på de program där inriktningarna startar inför det andra läsåret. Detta är dels för att du ska kunna se vilka inriktningar som erbjuds på skolan, men även för att skolan ska veta ungefär hur många elever som är intresserande av de olika inriktningarna. Önskemålet om inriktning ger dig ingen garanti för att du ska komma in på den inriktningen inför det andra läsåret.

Inriktningsval på Mora Gymnasium

I januari under årskurs 1 sker ett inriktningsval på de program som har inriktningar som startar i åk 2. Om det är fler elever som önskar en inriktning än antalet platser sker ett urval.

Urvalskriterier för inriktningarna på Mora Gymnasium

• Inriktningar som är skolförlagda: Betygen från årskurs 1
  • inriktningar som går i lärlingsform: APL-platsens och lärarnas lämplighetsbedömning
  • Urvalskriterier för Svetsprofil på industritekniska programmet: Betygen från årskurs 1