Dam VM i innebandy

Just nu spelas VM i innebandy för damer i Uppsala och en av våra elever, Gabriella Lindström i årskurs 3, deltar!

Innebandyeleven Gabriella Lindström

Foto: Jörgen Frisk

Dam VM i Uppsala är i full gång. Nu är man inne på dag fyra och sista gruppspelsmatcherna ska avgöras. Vi har några f d elever som representerar det svenska laget men en nuvarande elev är också på plats. Gabriella Lindström i åk3 spelar för USA och så här säger hon om VM hittills.

Vad säger du om VM så här långt?

- Än så länge har det varit super kul att få spela, och få den här möjligheten! Första matchen mot Danmark var väldigt bra från våran sida även om det vart en förlust! Vi kämpa på bra! Mot Italien vart det en stor vinst med hela 16-0, vi gick ut 100% och kämpade hela matchen. Vi kommer ta med mycket från den matchen till sista gruppspelsmatchen!

Nu ska gruppen avgöras och hur ser det ut?

- Idag möter vi Thailand som är ett väldigt starkt lag, många snabba i det laget och har många stjärnor i laget! Jag tror att vi har en bra chans att vinna om vi kämpar från start! Men såklart kommer det bli otroligt jämt! Kommer bli roligaste gruppspelsmatchen tror jag!

Hur kommer det sig att du representerar USA?

- Jag valde att representera USA för att jag är född där och det är mitt hemland. Det är alltid en ära att få representera sitt hemland och det här laget är helt underbart, så det är också en stor anledning!

Vad tror du om era chanser framöver. Vad händer om ni blir tvåa i gruppen? Vilka får ni möta då?

- Våra chanser är ganska höga, vi är ett bra och starkt lag i år. Finns såklart mycket att jobba på men jag tror på det här laget! Om vi kommer tvåa i gruppen så möter vi antagligen Slovakien som det ser ut som nu, kommer bli en otroligt tuff match men sjukt roligt!

Tack och lycka till i resten av VM.

- Tack så mycket.

Senast uppdaterad: 30 november 2021