Ministerbesök avslutar valvecka

Idag hade Mora gymnasium besök av socialminister Lena Hallengren. Sju stycken elever fick möjligheten att i aulan ställa sina frågor gällande sjukvård, psykisk hälsa och välfärd.

Socialminister Lena Hallengren (S) frågades ut av elever på Mora gymnasium.

Ministerufrågningen idag på Mora gymnasium avslutar valveckan på Mora Gymnasium.

Eleverna Linn, Otto, Wiking, Gustaf, Fanny, Sedra, Ella, Arvid fick möjligheten att inför samtliga av skolans 3:or och en stor del av personalen ställa frågor till socialminister Lena Hallengren.

Veckan började i måndags med lokalpolitisk debatt.

Politiker från Älvdalen, Orsa och Mora fick svara på frågor från eleverna om deras kommun dess framtid och utmaningar

Rikspolitisk debatt, onsdagen
Tre stycken kl 08, 10, 13 debatter med företrädare för alla riksdagspartiers ungdomsförbund. Två av de som debatterade var bara 14 år.
Det diskuterades bland annat; Kriminalitet, Ekonomi, Försvar, Energikris.

Alla skolans elever var inbjudna att delta i debatterna. Debatterna och arbetet med ”Val 2022” har uppskattats av elever och personal.

Innan debatterna har alla elever deltagit i förberedelser inför debatterna och skolvalet. I det arbetet har skolans elever skrivit ned ca 300 olika frågor som har använts i debatterna.

Skolval onsdagen 7 sepember
Ett skolval genomfördes mellan 07:40 och 15:00 där alla skolans elever hade möjlighet att rösta av skolans drygt 1000 elever röstade ca 700 stycken under onsdagen. Valresultatet publiceras måndagen den 12 september.

Senast uppdaterad: 12 september 2022