Framgångar i skidspåren

Just nu skördar Mora gymnasium fina framgångar i skidspåren, både bland våra nuvarande elever och våra före detta elever. Här kommer en liten kort rapport mitt i säsongen vad som har hänt.

Maja Dahlqvist OS-medaljör

OS i Peking

Mora gymnasium har fyra före detta elever som tävlat i de Olympiska spelen: Calle Halfvarsson, Maja Dahlqvist, Oskar Svensson och Anna Dyvik.
Stort grattis till Maja som tagit tre medaljer: 2 silver och ett brons!

Längd

Svenska cupen, Bauhas cup

Här har det gått riktigt fint för våra elever:

Yngre juniorklassen 17-18år (elever från åk 1+2)

• 26 pallplatser av 36
    Elias Danielsson, Erik Bergström, Anton Grahn, Bosse Lövgren, Jonatan Lindberg, Malin Oskarsson, Erica Lavén
  • 9 segrar av 12 möjliga
    Elias Danielsson, Jonatan Lindberg, Malin Oskarsson, Erica Lavén
  • Ställning i Bauhaus Cup efter tre tävlingshelger:
    • Damer: våra elever ligger på plats 1+3, 8 tjejer i topp 15
      Malin Oskarsson, Erica Lavén, Mira Göransson, Ida Rosjö, Maja Axelsson, Linnea Björkman, Nora Bråmer och Lina Rydén
    • Herrar: våra elever ligger på plats 1-5, 7 killar i topp 15
      Elias Danielsson, Erik Bergström, Anton Grahn, Bosse Lövgren, Jonatan Lindberg, Viktor Norberg, Simon Claesson

Äldre juniorklassen 19-20år (elever från åk 3+4)

• 11 pallplatser av 36 möjliga
    Edvin Anger, Måns Skoglund, Calle Rune, Saga Fältenhag
  • 5 segrar av 12 möjliga
    Edvin Anger, Måns Skoglund
  • Ställning i Bauhaus Cup efter tre tävlingshelger:
    • Herrar: 4 topp 15
      Edvin Anger, Måns Skoglund, Albin Augustsson, Calle Rune
    • Damer: 3 topp 15
      Tove Karlsson, Saga Fältenhag, Emma Lindberg

Nordisk juniorlandskamp

Sista helgen i januari var det Nordisk juniorlandskamp i Norge för de för yngre juniorerna. Av 12 uttagna går 8 på Mora gymnasium. Följande elever deltog: Nora Bråmer, Erica Lavén, Malin Oskarsson, Maja Axelsson, Bosse Lövgren, Jonatan Lindberg, Anton Grahn och Erik Bergström.

Eleverna kom tillbaka många erfarenheter rikare samt 1 guld, 1 silver och 2 brons.

JVM, Norge Lygna

Elias Danielsson, Eleverna Edvin Anger, Måns Skoglund och Carl Rune har blivit uttagna att representera Sverige i JVM som avgörs i Norska Lygna 22-27 februari. JVM startar med 15/30 km klassisk masstart på tisdagen den 22 och avslutas med sprint den 27, däremellan är det stafett och 5/10 km Fristil.

Skidorientering

Lördagen 5 februari körde skidorienterarna sin första SM-distans för året, medeldistans med masstart.

Det blev fina framgångar för skolans elever med trippelseger i såväl H20 som D20. Guldmedaljer till Erik Brandt respektive Lovisa Moqvist, silver till Albin Nyqvist respektive Lilian Palm och bronsmedaljer till Albin Gezelius och Elsa Hermansson.

I de yngre juniorklasserna, D18 och H18, tog Ella Turesson guldet före Sofie Karlsson Holmer medan Elias Nyqvist tog silver i killklassen.

EM Bulgarien

Ella Turesson fick i slutet av januari göra debut i seniorlandslaget på EM i Bulgarien.

Skidskytte

Till hösten så startar NIU skidskytte i Mora, men några av våra elever dubblerar sitt idrottande och når framgång som skidskyttar.

Sara Andersson har under vintern fått åka IBUcup med stor framgång. IBUcup är steget under världscup men hon tävlar mot högt internationellt seniormotstånd. Sara har fått kliva upp på pallen och tagit en andra plats samt presterat flera topp 10 placeringar.

Under JSM i Mora första helgen i mars lyckades våra elever Helmer Jönemark, Jonas Carlsson och Melker Nordgren knipa ett silver för Ornäs IK.

Sara Andersson är just nu på uppladdning inför JVM i Soldier Hollow (OS 2002), USA, 23 feb- 1mars. Förhållandena där liknar de i OS Peking med behov av att kunna acklimatisera sig till den höga höjden, tidsomställning samt den speciella torra luften som gör snön trög.

Följ oss gärna på sociala medier för att ta del av våra framgångar och våra elevers vardag i deras mål att nå Kompetens för framtida segrar.

https://www.instagram.com/moraskidgym/?hl=sv Länk till annan webbplats.

https://www.facebook.com/moraskidgym/about/?ref=page_internal Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 23 februari 2022