Prova på Dans för Hälsa - en frizon för tjejer

Är du ofta stressad, orolig, trött, har ont i huvudet eller magen? Välkommen att prova på Dans för Hälsa på Mora gymnasium från och med 14 september. Dansen erbjuds till dig som är tjej och går på gymnasiet, den är kostnadsfri och helt kravlös.

Foto på Maja Kjellerås och Sandra Larsen

Instruktörerna i Dans för Hälsa, Maja Kjellerås och Sandra Larsen.

Sista prova-på-dagen 30 september

För att skapa trygghet i gruppen kommer vi inte ta in några flera deltagare till Dans för Hälsa efter 30 september. Välkommer att prova på igen nästa år!

– Det här är ingen dansskola där man ska visa upp sig – bara en kravlös frizon från stressen där man får röra på sig en stund, säger Maja Kjellerås, danspedagog på Kulturskolan Miranda i Mora kommun.

Dans för Hälsa är till för dig som upplever stress, oro, magont, huvudvärk eller sömnsvårigheter i din vardag. Att dansa och uppleva gemenskap med andra tjejer i en liknande situation vet vi kan öka välbefinnandet och måendet.

– Varje träff börjar med uppvärmning, sedan fortsätter vi med olika rörelsemoment med enkel koreografi och avslutar med avslappningsövningar. Det absolut viktigaste här är rörelseglädjen. Här är inga inträdesprov eller uppvisningar – man är välkommen precis som man är, säger Sandra Larsen.

Instruktörer för dansen är danspedagogen Maja Kjellerås och zumbainstruktören Sandra Larsen. Från och med 14 september träffas vi i danssalen på gymnasiet och dansar tillsammans två gånger i veckan. Dansen är enkel och du behöver inte ha några förkunskaper.

– Vi kommer att hålla prova på-omgångar för dig som är nyfiken och vill testa – det går bra att dyka upp utan föranmälan, säger Maja Kjellerås.

Läs mer om Dans för Hälsa

Senast uppdaterad: 30 september 2021